Velkommen til bloggen min og vil du legge igjen ein kommentar eller helsing, set eg stor pris på det.

fredag 11. mars 2011

Bunadsjakka er ferdig

Ja endelig er bunadsjakka til min Sunnfjord bunad ferdig. Det har tatt sin tid, men er fornøyd med resultatet. Begynte faktisk tidlig i høst og har puslet jevnt og trutt. Har gått på kurs, ellers hadde jeg ikke kommet i mål. Tre stykker av oss som gikk på kurs ilag, har hatt sykvelder ilag, og nå savner jeg disse hyggestundene med bunadssøm.
Det finnes flere modeller. Både tettsittende og romslige. Jeg har valgt den romslige, for det er jo ikke sagt at figuren er stabil :)  Har også valgt armer med litt vidde. Da krøller ikke skjorteermene så raskt. Tidligere var modellen sydd med "trange" armer. Dette var noe mange ikke likte, men da det ble laget en modell med vide armer, er den blitt mer populær og mange har skaffet/sydd seg jakke.
Jakken er holdt sammen med hjerteformede hekter. Det finnes også runde.
Det er broderi rundt hele jakken. Også rundt armene og splitter. Her nede på jakken.
På skuldrene ser broderiet slik ut.
Nede på armen er det også en splitt.
Litt annet må man jo bare pusle med også. Variasjon er mitt i blinken for meg. Håndarbeid er jo til kos og hygge. 
Da en av mine døtre så trekket jeg hadde sydd til notatboka mi, ønsket hun seg en ny kokebok med trekk, og her kan dere se den.
Hun ville gjerne at den skulle være litt personlig og da ble det "Hilsen mamma". Nå kan hun bare sette igang. Blir den tilsølt, noe som ofte kokebøker blir, er det jo bare å putte trekket i vaskemaskina. Praktisk. Alle stoffene er fra restekassen, og det er nesten det beste.
Ønsker dere alle en riktig helg!

7 kommentarer:

  1. Kjempefin bunadjakke du har laga. Og so flott brodering. Mange timars arbeid på ei slik.
    Kjekt med heimelaga trekk på kokeboka.Fin måte å bruke stoffrestar på.

    SvarSlett
  2. For ei jakke!! Litt av et arbeid dette, men så ble det et virkelig stasplagg!!
    Koselig med slikt trekk, og med hilsen fra mamma er det jo skikkelig koselig også;)
    Nyt helga, klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. For eit nydeleg bunadsarbeid :) Den har du grunn til å vera stolt av!
    Og så koseleg trekk til kokeboka. Heldige dotter :) Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  4. Å, for ei flott jakke!
    Ei slik skulle eg gjerne hatt til Sunnfjordbunaden min.
    Tru om det nokon som syr slike på bestilling?
    Du er dyktig!
    God helg!

    SvarSlett
  5. Flott bunadsjakke. Mye broderi på den -veldig fint. Bokomslaget var fint også, heldig den dattera. Ønsker deg en fin helg.

    SvarSlett
  6. Bunadjakken ble vakker! Mange flotte detaljer!
    Flott bokomslag!
    God helg til deg og dine:)

    SvarSlett
  7. Hei.Virkelig kjempe nydelig jakke.Du er kjempe flink.Nydelig bok trekk.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

    SvarSlett